ZPĚT NA MÝTY

Mýty

Sádlo je lepší než řepkový olej

Sádlo bývá poslední dobou prezentováno v mediích jako tuk vhodný k lidské spotřebě. Jedním z častých argumentů je jeho používání po řadu generací. Na některé skutečnosti z nedávné minulosti se však zapomíná. Významný pokles konzumace živočišných tuků (včetně sádla) v devadesátých letech v České republice se promítl ve snížení úmrtnosti na kardiovaskulární onemocnění.

Sádlo má vyšší obsah nasycených mastných kyselin, kterých konzumujeme v naší populaci oproti výživovým doporučením více než bychom měli. Obsahuje cholesterol. Ten během tepelné úpravy oxiduje a jeho vliv na naše srdce a cévy je dokonce horší než za studena. Sádlo má sice relativně dobrou tepelnou stabilitu. Porovnáme-li však bod zakouření rafinovaného řepkového oleje a sádla, je na tom řepkový olej lépe*. Řepkový olej obsahuje přírodní antioxidanty tokoferoly, které oxidaci brzdí.

Málo se také ví, že slunečnicový olej, kterým někdy při smažení sádlo nahrazujeme, nemá dobrou tepelnou stabilitu. Měli bychom jej používat na studenou kuchyni nebo kratší záhřev. Nejvýhodnější je k jednorázovému smažení používat olej řepkový či olivový. Jsou dobře tepelně stabilní, mají vhodné nutriční složení a řepkový olej navíc i jemnou neutrální chuť. Existují i speciální odrůdy řepkového oleje s vyšším podílem mononenasycené kyseliny olejové, které jsou vhodné i ke fritování.

*http://whatscookingamerica.net/Q-A/SmokePointOil.htm